Talent Spot: JONGPADAWAN

Sandra Lou Neergaard // Foto: Lars Buchholtz

Jeg har været så heldig at få lov og drøfte et par spørgsmål med JONGPADAWAN, som lige nu er aktuel på Rekompileret #07. Han kan også kendes på det borgerlige navn, Mads Bering.
Mads er blot 20 år og har allerede høstet sig en del velfortjent opmærksomhed, på hans velproducerede numre. Derfor er vi også meget glade for at kunne præsentere ham som et af de kommende live sets i Rekompileret sammenhæng. Læs med og find ud af lidt mere om det lovende talent.

Sandra: Hvad ligger bag dit flotte kunstnernavn?

JONGPADAWAN: Det er en reference til Star Wars. Jeg synes, at det er et fantastisk univers og jeg er fan af sagaen. Hvis man skal forklare betydningen nærmere kan man definere en ’padawan’ som en jedi-lærling.

Sandra: Hvornår startede du for alvor med at producere?

JONGPADAWAN: Jeg startede for alvor med at producere i slutningen af 2010, hvor jeg begyndte at bruge mere tid foran min computer, så jeg kunne blive bedre til at benytte mit produktionssoftware. Siden da har jeg brugt mange timer på at forbedre mig og jeg lærer stadig en masse nyt når jeg producerer musik. Det er også en af mange ting, som jeg kan lide ved det – at man hele tiden har mulighed for at lære nyt, forbedre sin lyd og arbejdsmetoder.

Sandra: Hvordan vil du placere din lyd?

JONGPADAWAN: Personligt har jeg svært ved at placere min lyd et sted, da jeg føler, at min musik indeholder alle mulige elementer fra forskellige genrer. Men hvis man overordnet skal placere min lyd et sted, så læner det sig ofte op af hiphop- og beat-universet.

Sandra: Kan vi snart opleve et live set fra dig?

JONGPADAWAN: Man kan forvente at høre nogle livesets med mig inden starten af 2013 forskellige steder i Danmark. På et tidspunkt vil der sandsynligvis også blive afholdt et release party for min debut-EP.

Sandra: Kommer der nye udgivelser fra dig i den nærmeste fremtid?

JONGPADAWAN: Inden længe udkommer min debut-EP på et københavnsk pladeselskab, som hedder Greased Up Records. Ep’en udkommer både som digital download og på en 10”-vinyl. Ud over min debut-EP har jeg gang i et projekt med Napkin Cole fra Århus-bandet Point Blank. Desuden har jeg planer om at lave endnu en EP snart…

Sandra: Du er kommet godt med i en forholdsvis ung alder, sætter det et højt ambitionsniveau?

JONGPADAWAN: Det gør det måske i form af, at jeg hele tiden føler, at jeg skal forbedre mig, bruge mange timer på musikken og lære mere. Men samtidig er jeg også nødt til at slappe lidt af og lade være med at tænke for meget på det, da jeg arbejder bedst hvis der ikke er for meget pres eller forventninger til hvad resultatet bliver. På den måde synes jeg også, at jeg kommer til at overraske mig selv og måske fremkommer der en mere interessant stemning eller opbygning i min musik.

Sandra: Hvilke genre inspirerer dig?

JONGPADAWAN: Jeg er inspireret af mange forskellige genrer. Jeg er fan af mange elektroniske genrer men er samtidig også vild med organisk og håndspillet musik. Ofte er jeg inspireret til at lave en blanding mellem elektroniske og organiske lyde, så jeg får skabt et specielt lyd-univers ofte med mange lag.

Sandra: Hvilke kunstnere drømmer du om at samarbejde med?

JONGPADAWAN: Umiddelbart kan jeg godt lide friheden ved at arbejde alene, da man selv er herre over hvordan musikken kommer til at lyde i sidste ende. Men samtidig er det altid interessant at arbejde sammen med andre kunstnere, da man kommer til at se deres arbejdsmetoder og tilgang til musikken. Jeg har ikke nogen speciel drøm om at arbejde sammen med eller remixe nogen bestemt kunstner, men jeg er altid klar på at udvide min musikalske horisont

Sandra: Hvordan er electronica miljøet i Viborg?

JONGPADAWAN: Nærmest ikke-eksisterende. Jeg tror, at jeg kan tælle antallet af folk i Viborg som laver elektronisk musik på to hænder, hvilket selvfølgelig også gør noget ved opbakningen til elektronisk musik i byen. Folk er som regel interesserede i at lytte med når der er elektroniske arrangementer i byen, men man kan godt få fornemmelsen af, at musikken helst ikke skal udfordre lytteren alt for meget – hvilket jeg synes er en skam, da det er en god måde at opleve nye typer musik på.