Talent Spot: Rasmus Bro

Kenneth Jensen
For godt et år siden blev Rasmus Bro nævnt af flere fremtrædende DJs til at være "one-to-watch", så vi følte at det var på tide at stikke en finger i jorden og høre lidt om Rasmus' liv.

Kenneth: Lad os begynde med at høre om Rasmus Bro, når han ikke er bag pulten. Du lader til at være en mand med mange jern i ilden?

Rasmus: Jamen, jeg forsøger såvidt muligt at holde mig selv kreativt udfordret i hverdagen, både med skolen, men bestemt også med mine egne projekter. For omkring 5 år siden blev jeg fanget af at fotografere og lege med det medie. Jeg blev især interesseret i selve processen omkring fremkaldelse af analoge billeder og hvordan man kan manipulere den analogt ved at ændre kemiske dele i processen ligesom man skruer på de forskellige værdier i det digitale billede. Det har så ledt til at jeg lige nu er meget betaget af samspillet mellem det visuelle udtryk og lyd. Jeg har altid haft lidt en ting for droner og samlede lydbilleder, i det hele taget så det giver rigtig meget, at kunne kombinere flere interesser på den måde. Nu lyder det måske som om det hele skal handle om lyd, men det er bestemt ikke tilfældet. Jeg er også utroligt fascineret af alle mulige andre former for kunst. Jeg tror mere det er selve udtryksprocessen det bunder i for mig.

Ellers foretager jeg mig ganske normale ting i min hverdag som københavner, kan jeg forestille mig. Jeg går i skole og arbejder så tingene kører rundt. Jeg har faktisk lige fået arbejde i en pladebiks som indtil videre kun er online. Men det er super inspirerende at sidde og falde over en eller anden gammel soul eller jazz plade man aldrig har hørt før, det giver meget i hverdagen. Jeg synes det kan være lidt svært at sætte personligheden i to forskellige kategorier, en bag pulten og resten af tiden. For for mit vedkommende i hvertfald, får den ene hele tiden input af den anden og det får i sidste ende hjulet til at dreje rundt hvis man kan sige det sådan.

Kenneth: Din meget sammensmeltede tilgang til det kreative giver sig også til udtryk i det du spiller, da man kan opleve dig spille både Techno, House og Disco blandt andet. Er mangfoldighed et bevidst valg fra din musikalske side?

Rasmus: Jeg tror snarere det er en tendens til aldrig rigtig at kunne "sidde stille" når det kommer til musik. Jeg har altid lyttet til mange forskellige genrer. For mig er det vigtigste, hvad det specifikke track gør for én eller hvad sammensætningen af albummet forsøger at fortælle. Jeg kan ret godt lide at blive overrasket når jeg selv går ud og høre folk spille, og til det er det oplagt at nævne Culture Box som stedet ude, der giver et godt input af aktuelle kunstnere til stor inspiration.

Jeg kan sagtens sidde en hel dag og lytte til gamle hip hop plader og så gå ud og høre techno om aftenen. Jeg tænker faktisk ikke så meget over kontrasten i det musik jeg hører. Det handler mere om den personlige afspejlning i musikken, og jeg synes personligt det er lidt en skam at lade sig styre af én genre.

Så det er ikke et bevidst valg i den forstand, jeg kan bare få et musikalsk kick ud af syret dyb techno, såvel som et eller andet gammelt flamenco nummer, og for mig er det fede ved det er jo ikke at finde svaret på hvad man er til, det er jagten på det.

Kenneth: Dit mixtape til os er jo en af de tunge af slagsen, og generelt kun noget vi finder på Culture Box i København, hvis jeg ikke tager meget fejl. Hvordan synes du det står til med techno i den danske scene?

Rasmus: Jeg synes at techno-scenen i København er i rivende udvikling og faktisk større end man umiddelbart forestiller sig. For mig er Culture Box den førende klub når det kommer til at præsentere techno i alle dens former. Det tror jeg skyldes at der er plads til at være kompromisløs og give kunsterne plads til at folde sig ud. Gæsterne lader sig underholde og inspirere af det der bliver budt på og det er en helt fantastisk rejse. Der er noget for en hver smag synes jeg. Det handler i mine øjne meget om at skabe en energi gennem hele aftenen og det er der virkelig plads til der.

Men jeg tror det bunder i noget kulturelt. I København er tendensen til tider at starte forholdsvis tidligt og så køre mere og mere på over aftenen. Det er sådan set også meget normalt, men det foregår bare i et højere tempo herhjemme, og derfor kan det være svært at opbygge den omtalte "after hour" zone man ser rundt om i udlandet.

Så jeg synes som sagt den danske techno-scene er i en rivende sund udvikling. Tiltag som BULK festerne er et rigtig godt eksempel på et godt klubarrangement, der ikke bare viser hvad tungere techno er, men også hvad det er på et mere uddannende niveau, i og med det giver folk en kanon god oplevelse. Jeg var helt vild med det weekendprojekt de lavede hvor der var arrangementer om dagen også. Og de meget lokale tunnel og bunker fester kollektivet Bunkerbauer står for viser virkelig der er en techno-scene i København. Det er også det vi prøver at give selv med vores eget Korridor projekt jeg har med Henrik Krogh, Kasper Melchior og Jesper "Haddock". Det startede sådan set også med en fest i kødbyen, hvor vi bare ville skabe en form for warehouse stemning der havde fokus på musikken. Det har så senere udviklet sig til vi har været så heldige, at kunne præsentere navne som Abdulla Rashim og Shifted for byen sammen med Culture Box.

Et label som TEAL recordings, der også har sine rødder i København, er endnu et fantastisk eksempel på det med udgivelser i høj klasse. Northern Structures er et andet dansk projekt, med fødderne godt placeret på et legendarisk label som Sonic Groove. Det er for fedt når den slags popper op. Så for mig er den Københavnske scene er meget tilstedeværende.

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal forholde mig til hele den danske scene i det hele taget, da jeg hovedsageligt får præsenteret udspring fra Københavner baserede projekter, men jeg for eksempel haft rigtig gode lyttere til produktioner fra Aarhus baserede Optic. Det er dubtechno produktioner i meget høj klasse i mine ører.

Kenneth: Du siger selv at København kører en form for turbo natteliv, og har ikke udviklet den kultur vi ser i Berlin og New York blandt andet omkring after-hours. Tror du denne kultur præger musikken der bliver spillet i København?

Rasmus: Jeg tror ikke, det er et decideret turbo natteliv. Jeg tror bare vores kultur her er en anden og derfor virker det som om det hele skal gå en smule hurtigere, hvor der andre steder ikke er nær så travlt. Jeg tror ikke, det påvirker kvaliteten af musikken der bliver spillet, men selvfølgelig påvirker det selve opbygningen at energien, hvis en DJ har en time til at give en lille del af sig selv til publikum.

Hvis man går ud for at høre musikken, så kan man opleve en tillid til den DJ der spiller på nogle få steder i København, synes jeg. Altså hvor man stoler på han eller hun kan sit kram, og man tager med på rejsen. Jeg kan igen rigtig godt lide den model Culture Box har bygget op, med 2-3 timers opvarmning og så hovednavnet på lidt senere end normalt her i byen. Det giver en rigtig fed energi og et boost når hovednavnet så går på ved en 2-3 tiden.

Så i bund og grund, nej det påvirker ikke nødvendigvis kvaliteten af musikken der bliver spillet, men det kan være en barriere for opbygningen af en aften i mine øjne.

Kenneth: Tak for interview Rasmus, vi sætter altid pris på lækker lyd og dit mix må virkelig siges at være et af de bedre af slagsen. Kunne du give en Top 5 over numre du for tiden er tøssepigeforelsket i?

Rasmus: Selv tak det var en fornøjelse. Jeg har taget et enkelt track med jeg genfandt på min hylde igår som jeg ikke har hørt i evigheder, men som jeg simpelthen har en ting for, og så de 4 nyeste plader jeg har købt. De rammer alle sammen plet på den lyd jeg kan lide ihvertfald.

1. Zenker Brothers - Berg 10 (Ilian Tape)
2. Fanon Flowers - Phenomenal (Substance remix) (Sect)
3. Skirt - Tumulto (Shifted remix Part Two) (Semantica)
4. Mikkel Metal - Parre Work (Echocord)
5. Drvg Cvltvre - Offender Status (Pinkman)